Veelgestelde vragen

Je kunt terecht bij het Meldpunt huurders Nijmegen met klachten over ongewenst verhuurgedrag. In de Wet goed verhuurderschap wordt geregeld wat ongewenst verhuurgedrag is. Onder ongewenst verhuurgedrag wordt verstaan:

  • Discriminatie
  • Intimidatie
  • Te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
  • Geen schriftelijk contract
  • Onvoldoende informatie in het contract (geen duidelijke informatie over rechten en plichten van huurder en verhuurder)
  • Servicekosten die niet kloppen
  • Dubbele bemiddelingskosten
  • Wanneer de huurovereenkomst is niet apart van de arbeidsovereenkomst. 
  • Wanneer het contract en/of de communicatie niet in de taal is die begrijpelijk is voor de huurder

Deze regels zijn vanaf 1 juli 2023 van toepassing op alle verhuurders in Nederland. Uitgezonderd hiervan geldt dat de informatieverstrekkingsplicht vanaf 1 januari 2024 van toepassing is op alle huurovereenkomsten. Heb je vragen over de hoogte van jouw huurprijs, gebreken in de woning of een andere vraag over jouw huursituatie? Meld je dan bij Huurteams Nijmegen. Zij kunnen je mogelijk verder helpen met jouw klacht binnen het huurrecht.

Meer informatie over wanneer je terecht kunt bij het Meldpunt Huurders Nijmegen is te vinden in onze informatiegids:

Link naar informatiegids Wet goed verhuurderschap.

Vanaf 1 januari 2025 kunt u ook onder de Wet betaalbare huur ook het onderstaande melden (voor contracten na 1 juli 2024): 

  • Te hoge huurprijs
  • Huurverhoging die niet mag
  • Puntentelling, wanneer deze ontbreekt

Ja dat kan. Het is wel zo dat we zonder je persoonlijke gegevens geen meldingen aan je kunnen versturen over de status van je melding. De adresgegevens waar de melding over gaat moet je wel altijd invullen. Persoonsgegevens worden nooit doorgegeven aan de verhuurder.

Ja, bel dan 06-18115040. Bereikbaar van maandag t/m donderdag van 09:00 – 15:00 uur. Je mag ook Whatsappen.